یک شنبه 20 بهمن 1398
رفتاردرماني اوتيسم
به منظور تكميل اصول اوليه ي شرطي سازي و براي تقويت رفتارهاي مورد نظر، درمانگران از "روش مدلينگ(يادگيري مشاهده اي)" استفاده ميكنند.در اين روش، درمانگران رفتار مورد نظر را انجام مي دهند و بعد از درمانجو ميخواهد كه آن را تقليد و تكرار كند. اين آموزش براي "زبان اشاره" به كودكان اوتيستيك، بسيار مفيد است.
روش بعدي روش "PRT" يا privital response training يك نوع رفتاري درماني است كه بر اساس اصول تحليل رفتار كاربردي(applied behavior analysis) قرار دارد و از فرصت هاي عادي و طبيعي يادگيري استفاده مي كند تا بعضي رفتارهاي خاص در كودكان مبتلا به اختلال طيف اوتيسم را تغيير دهد، و از كيفيت ارتباط (communication)،رفتار(behavior)، و مهارت هاي اجتماعي(social skills) را بهبود بخشد.
در "PRT" به جاي اينكه چندين هزار رفتار به طور تك تك و نوبتي ياد داده شود، چندين رفتار به طور همزمان ياد داده مي شوند، و فقط روي دو رفتار اصلي(انگيزش و پاسخ دهي به محرك هاي متعدد) تاكيد مي شود.
محققان معتقدند PRT قادر است توليد مهارت هاي جديد را افزايش دهد و انگيزه كودك در به اجرا درآوردن رفتارهايي كه در حال ياد گرفتن آنها هستند بيشتر شود.
نظرات شما عزیزان: